Miten voin ansaita blogillani?

Moni haaveilee bloggaamisesta ammattina. Moni saattaa myös kuvitella bloggaamisen olevan helppo ja nopea keino ansaita mukava elintaso – kenties jopa luksusmainen elintaso, johon kuuluvat luksuslaukut, merkkivaatteet, huippukosmetiikka sekä upeat lomamatkat ilman että bloggarin tarvitsee juurikaan tehdä työtä elantonsa eteen. Tässä kohtaa on pakko kertoa ikävä uutinen – edellä mainittu mielikuva on kovin kaukana totuudesta. Vain hyvin harva suomalainen bloggaaja ansaitsee elantonsa bloggaamalla ja nekin, jotka ansaitsevat, tekevät bloginsa eteen runsaasti työtä.

Sitten seuraakin jälleen hyvä uutinen – blogin kautta on mahdollista ansaita pieniä lisätuloja, jotka voivat auttaa sinua ostamaan itsellesi silloin tällöin jotakin pientä ”ekstraa” tai säästämään vaikkapa lomamatkaan. Tämäkin vaatii kuitenkin jonkun verran työtä – ilmaista rahaa ei ole olemassakaan. Tälle sivulle on koottu joitakin vinkkejä, joiden avulla voit aloittaa blogillasi ansaitsemisen. Jos kiinnostuit, jatka lukemista.

Mitä tarkoittaa PPC?

PPC on lyhenne sanoista Pay Per Click eli se tarkoittaa sitä, että saat jokaisesta blogissasi olevan mainoksen klikkauksesta mainostajalta tietyn summan rahaa. Summat ovat yleensä todella pieniä, mutta sentissä on miljoonan alku ja jos blogisi lukijakunta kasvaa, voi klikkaustenkin määrä kasvaa merkittävällä tavalla. Mistä sitten tällaisia mainoksia löytää? Esimerkiksi Google Adsense tarjoaa blogeille tällaisia mainoksia, joista se maksaa klikkausten perusteella. Haittapuolena on se, ettet saa tarkasti valita blogissasi näytettäviä mainoksia ja etteivät mainokset näytä välttämättä kovin tyylikkäiltä sivullasi. Osa lukijoista ei välttämättä pidä mainoksista.

Mitä tarkoittaa CPM?

CPM on lyhenne sanoista Cost Per Thousand, mikä tarkoittaa, että saat rahaa mainosten näyttömäärän mukaan. Tällaisia mainoksia voit löytää erilaisten yritysten kautta – tutki netistä löytämiäsi vaihtoehtoja ja valitse mieleisesi.

Lahjoitukset

Jos blogisi sisältö on laadukasta, saattaisi osa lukijoista lahjoittaa sinulle mielellään hieman rahaa vastineeksi tarjoamastasi lukuilosta tai tarjoamastasi uudesta tiedosta. Tässä kohtaa bloggaajan pitää kuitenkin itse nostaa kissan häntää ja pyytää lahjoitusta blogissaan. Tässä voi käyttää apuna PayPalia sekä kyseisen palvelun lahjoitusnappia. Tämä rahanansaitsemiskeino ei ole kenties kovin käytetty blogimaailmassa, mutta mikäpä estäisi sinua kokeilemasta?

Affiliate-markkinointi

Tämä on kenties monelle ensimmäisenä mieleen tuleva ansaitsemiskeino puhuttaessa blogin kautta ansaitsemisesta. Joko sinä tiedät mitä affiliate-markkinointi on? Jos et tiedä, niin jatka lukemista. Jos tämä on sinulle jo tuttu juttu, hyppää suoraan seuraavaan vinkkiimme.

Affiliate-markkinoinnin kautta saat blogisi kautta myydyistä tuotteista ennalta määritellyn suuruisen komission. Parhaimmillaan tämä komissio voi olla jopa 90 prosenttia. Toisaalta huonoimmillaan komissio voi olla vain parin prosentin verran.
Tähän tarkoitukseen voit käyttää joko bannereita tai blogikirjoituksia, joissa suosittelet tai arvostelet kyseisiä tuotteita. Netistä löytyy useita yrityksiä, jotka tarjoavat affiliate-markkinointimahdollisuuksia. Vertailu kannattaa jälleen!

Mieti myös millaiset tuotteet tai palvelut sopivat blogiisi – jos kirjoitat vaikkapa lapsiperheaiheista blogia ja alatkin yhtäkkiä mainostaa aikuisviihdepalveluja, ei tämä ole varmastikaan kovin tuottoisa markkinointitapa. Pahimmillaan se saa koko blogisi näyttämään vitsiltä. Tässä välissä on myös sanottava, että onnistuneiden mainoskampanjoiden aikaansaamiseksi on tärkeää tietää, millaista lukijakuntaa blogillasi on – ketkä blogiasi lukevat. Googlella on erityinen työkalu myös tätä käyttätarkoitusta varten.

Sponsoroidut blogikirjoitukset

Toisinaan jotkut yritykset maksavat blogeille siitä, että nämä kirjoittavat heistä tai heidän tuotteistaan jutun, jossa on linkki yrityksen verkkosivulle. Bloggaaja saa tästä etukäteen sovitun suuruisen korvauksen. Jos olet kiinnostunut tällaisista yhteistyömahdollisuuksista, kannattaa asiasta mainita blogissasi. Muista mainita blogissasi myös yhteystietosi.
Valitessasi itsellesi sopivia yhteistyökumppaneita, kannattaa pohtia millaiset yhteistyötahot istuvat blogisi imagoon. Jälleen on todettava, että jos kirjoitat vaikkapa lapsiperhe-aiheista blogia ja alatkin yhtäkkiä kehua ja mainostaa vaikkapa aikuisviihdepalveluja, ei tällainen mainostaminen oikein istu blogisi imagoon. Se saattaa jopa saada lukijat ajattelemaan, että mainostat aivan mitä tahansa, kunhan siitä sinulle maksetaan. Tällöin koko projekti saattaa kääntyä itseään vastaan.
Kannattaa myös pohtia, kuinka usein blogissasi mainostat – jos joka toinen postauksesi alkaa olla mainospostaus, saattavat lukijasi pian kaikota ja heistä saattaa alkaa tuntua, että bloggaat pelkästään mainosmielessä.

Muistathan myös, että piilomainontaa ei katsota blogeissa hyvällä – jos kirjoitat postauksen yhteistyössä jonkun muun tahon kanssa, kerro tästä lukijoillesi rehellisesti! Asiasta vaikeneminen ei ole reilua lukijoita kohtaan ja osa lukijoista saattaa myös kokea tulleensa petetyksi, jos saakin myöhemmin tietää, että hänen tavallisena blogipostauksena pitämänsä juttu olikin jonkin yrityksen kanssa yhteistyössä kirjoitettu mainospostaus, vaikkei tästä ollutkaan blogissa minkäänlaista mainintaa. Usein sanotaan, että rehellisyys maan perii ja tämä pitää paikkansa myös blogimaailmassa – ethän aliarvioi lukijoitasi ja kohtelethan heitä aina rehellisesti ja arvostavasti!